Wednesday, December 22, 2010

Home » » 5 Makanan Yang Paling Sedap Di Dunia

5 Makanan Yang Paling Sedap Di Dunia



Salam Bloggers!

harinih aku nak kongsi dengan korang, 5 makanan yang paling sedap kat dunia.. ingat nasi goreng paprik, nasi goreng pattaya, nasi goreng belacan, or nasi goreng USA paling sedap? tapi 5 makanan nih adalah yang paling tiptop dan dijamin paling sedap untuk dinikmati.. jom tengok! :)




1. Casu Marzu ( Itali )




hidangan nih adalah hidangan istimewa dari Itali.. diperbuat dari keju semata.. keju nih bukan macam keju Cheesedale, tapi keju nih dibiarkan busuk, sampai lah lalat bertelur di keju dan menetas nya telur-telur tuh.. apabila telur-telur sudah menetas, ulat-ulat akan makan keju tuh dan membuat keju itu menjadi sangat lembut..

apabila dah cukup lembut, si pemakan ada 2 pilihan, samaada hendak makan sekali gus dengan ulat-ulat yang ada dekat keju tersebut ataupun mereka boleh bungkus keju tuh dalam beg plastik dan menyebabkan ulat-ulat tuh takde oksigen dan melompat keluar dari keju nih.. so keju tuh nanti bebas dari ulat.. hehehe..



2. Tiram




makanan nih memang terkenal nak-nak kalau kat dinner hotel yang mahal-mahal.. selalunya tiram yang diberi adalah tiram yang masih hidup ataupun tiram yang sudah dimasak.. kalau tiram yang mati dimakan, alamatnya, macam ubat julap jugaklah.. hehehe~ rasanya, dikatakan manis-manis gituh..



3. Sannakji ( Korea)




perhatian kepada peminat cerita / penyanyi Korea, anda mustilah mencuba makanan nih.. makanan nih boleh didapati di Korea Utara dan Selatan.. makanan nih diperbuat dari sotong hidup.. ya! sotong nih akan dipotong hidup-hidup dan bolehlah dicicahkan dengan sos.. kekadang, sotong nih tak dipotong tapi dihidangkan sebijik atas pinggan untuk dimakan.. emhh emm! contoh video Sannakji kat bawah nih..




4. Udang Mabuk ( China )



haa! ingatkan ada kungfu mabuk jer, udang mabuk pon ader kat dunia nih.. udang nih disediakan dengan memasukkan udang banyak tuh kedalam mangkuk besar dan dicampurkan dengan arak yang dinamakan Baijiuu yang mengandungi alkohol sebanyak 40% - 60%.. udang nih xdimasak tapi lepas campurkan dengan arak itu, udang-udang nih dikatakan xmelasak sangat untuk dimakan.. :) contoh video udang mabuk!! 




5. Ikan Yinyang ( China / Taiwan )

hidangan nih boleh didapati dekat China dengan Taiwan.. ikan yinyang nih akan dimasak separuh.. ya! dimasak separuh jer dari badan dia.. maknanya macam zombie a.. tapi nih zombie ikan.. hahaha! disediakan dengan sos masam-masam manis.. sebab, takkan nak dihidang dengan darah ikan tuh plak? hehehe! :P antara video tentang ikan yinyang..


tuhlah makanan yang paling "SEDAP" kat dunia.. hahaha! kesian pon ade.. nak-nak yang masih idup tuh.. tapi dimakan secara mentah.. huhuhu~

p/s : makan meggi jerla..

20 kali Burp!!:

Zaer!! said...

wan! ko jangan camni! sian ar ikan tu doh!! kang xpasal aku makan ko! hehehehe

rossoneri said...

mkn nasi lemak je ler

Nurul Syafiqa said...

oh saya tertipu rupanya. eh ke memang betul sedap? haha :D

Shino said...

perhh...mmg btul2 fresh 2...hdp2 lg 2...kcian plak nk mkn...

Fatimah -Riiko- said...

ehhh....geli nye....
ksiannye

atiqa aris said...

cm kejam jee.islam bole telan ea mknan yg x mati ag?

Burp said...

zaerr : bahahhaa! mane ak tau! dorang yg masak!

rossoneri : sedap! ak ske nasi lemak! hahaha

syafiqa : bang bang boom! hahhaa

shino : selerakah anda nak mkn? hahaha

riiko : hahhaahhaha! ewwww~ :P

atiqa aris : haha! dalam persoalan nih, xyah babitkan agama pun.. tanye selera.. nak ke makan makanan yang hidup2 tuh? :P

Kamil ace said...

yang 1st tu tu mmg aku geli syiall, nk mkn bekas2 ulat, ahahah

Izzat Aziz said...

Aish sampai berulat2.. paling sedap ke ni? tak penah rasa pun..hehe

mira_nas said...

aku rela makan ikan sepat goreng je.. tapi mcm nak try gak sumer tu.. hahaha

Adem and Cats said...

hahahahaa sedap!!!

ademncats

+dieabella+ said...

sedap ke??wat loya tekak jek..hehe

Kamil ace said...

sori ea menyemak sini kejap,
kamil tag sini
http://kamilace.com/2010/12/pencarian-blogger-peramah-2011.html

mia said...

adoii...
nk termuntah pun ade tgk
betul la kate awak..
"plg sedap"~~!

BezBuddy said...

aku rela mkn megi je...hahaha

Burp said...

kamil : bhahaha! ko tau xpe!

izzat : tuhla org kate penanmbah perisa.. ahaha

mira nas : sepat jer? hahaha xpuas! :P

adem : betul??? hahahaha

dieabella : hahahha~ "SEDAP" hahahaha!

mia : thehehe~ sedap la tuh comei~ :P

bezbuddy : betul! same la kite~~ hahaha

Clara Emily Cancer said...

sumpah geli.

(:

claraemilycancer.blogspot.com
claraemilycancer.tumblr.com

Burp said...

clara: hahaha~ alaa geli sket jerk! :P

tqaAwesome said...

erk takpelah. tqa rase maggie yg tqa masak lagi sedap ^_^

Burp said...

tqaAwesome : alaaa~ try laa~ hahaha :P