Thursday, December 16, 2010

Home » » 16 Perkara Yang Anda Tak Tahu Tentang Tidur

16 Perkara Yang Anda Tak Tahu Tentang Tidur



Salam Bloggers!

Kita selalu tidur setiap hari, mahupun sebagai hobi dikala masa lapang.. hehehe~ tapi kita tahu ke semua mengenai tidur, aktiviti kita yang selalu buat tuh? hehehe..




Tidur, adalah salah satu aktiviti yang penting untuk manusia. setiap mamalia, burung, amphibia, ikan dan kebanyakan reptilia memerlukan tidur untuk berfungsi secara baik..

Tahukah kita?


1 - Setiap kali kita tidur, otak kita mengecas, sel-sel dalam badan kita dibaiki kembali dan badan kita melepaskan hormon yang penting untuk kita.

2 - Kita juga memerlukan jumlah tidur yang berbeza bagi setiap peringkat umur :
  
     Bayi : 16 jam
     3-18 tahun : 10 jam
     19-55 tahun : 8 jam
     65 tahun dan ke atas : 6 jam

3 - Lelaki selalu mimpikan lelaki lain sebanyak 70% dan perempuan selalu mimpikan lelaki dan perempuan lain sebanyak 50%-50%

4 - Kita akan mimpikan muka orang-orang yang kita kenal, samaada yang kita selalu fikirkan ataupun yang jarang terfikir dek kepala kita.

5 - Parasomnia adalah satu simptom yang dimana kita akan lakukan kelakuan yang luarbiasa walaupun semasa tidur.. macam mengigau lah :)

Antara jenayah yang dilakukan masa kita tidur ialah :
- memandu ketika tidur
- menulis cek yang salah
- membunuh
- Mencabul kanak-kanak
- merogol
6 - 12% orang akan bermimpi dalam keadaan hitam putih.. jumlah nih adalah tinggi, tapi lepas adanya tv yang berwarna, so kurang lah mimpi yang hitam putih.. hehehe..

7 - bermimpi adalah normal, pada sesiapa yang tidak bermimpi dikala tidur, ada personality disorder dalam diri mereka.. haaa.. ayookk..


8 - posisi tidur juga ada makna dia.. 

Foetus : orangnya kasar pada mulanya, tapi hatinya baiikkk~ :P
Log : orang yang suka bersosial
Yearner : disangkakan bersikap terbuka tetapi suka berprasangka
Soldier : suka bergantung pada orang lain
Freefaller : orang yang suka berparty! wohoo!
 Starfish : pendengar yang baik
9 - 1 daripada 4 orang yang berkahwin akan tidur di katil yang berasingan

10 - Askar British adalah yang pertama mengenalkan cara untuk tidak tidur selama 36 jam, tapi apabila mereka keletihan, mereka akan pakai cermin mata yang menyerupai sinaran matahari untuk stay up lagi..

11 - tahukah anda? zirafah just tido selama 1.9 jam sehari sahaja.. (xpenat ker??)

12 - apabila dolphin tidur, hanya separuh otak sahaja tidur, yang lagi sebelah berfungsi untuk membantu dolphin melakukan pernafasan

13 - tak cukup tidur akan membunuh korang dahulu daripada kebuluran.. korang leh selamat lagi tanpa makanan selama 2 minggu, tapi korang akan mati kalau tak tidur 10 hari straight..

14 - orang buta juga bermimpi.. tapi mimpi dorang pasal emosi, bunyi, bau dan sentuhan..

15 - dalam masa 5 minit selepas korang bangun,  korang akan lupa 50% mengenai mimpi korang, selepas 10 minit, korang akan lupa 90% dari mimpi tuh..

16 - 1 daripada 50 remaja still kencing malam.. hahahaha!!

11 kali Burp!!:

Fiqah Alias said...

huhu...fiqah perluka 16jam utk tdo..huhu..no wonder la kan..?? eh3...kalo posisi tdo yang xda kat ctu nak kre cmne plak ehh..?? huhu...fiqah kuak lentang plus kuak kupu2 jer...heee~

Burp said...

fiqah : hahahaha~ baby ke fiqah nih? heheh :P hahaha nih yg famos jerk yg ade.. klu sindri punya posisi ngak tau dong! hahahha :P

hans said...

owh
aku selalu mimpi orang yang aku tak kenal tetapi akhirnya orang dalam mimpi tu pasti aku akan jumpa di dunia nyata

P/S : Kenapa Nama Awak Macam Nama Perempuan?

Burp said...

hans : tuh pon ade gk terjadi kat ak.. tapi ak punye tmpat, ak pernah mimpi ak akan ke ke satu tempat.. tapi ak xtau kat mane.. tapi last2 dalam realiti ak p tmpat tuh, kat Perak..

LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN said...

muahaha,,,bez2,,,

okeh 1st ttg aku pasal tido,,,

semua rumate aku cakap aku kuat ngigau,,memang tiap malam dok bercakap,,tp x berjalan k,,

yg ke-2 aku tido style yg foateuiisuss,,,payah beno nyebot nye,,haha,,hak 40% tu la,,

Teh Melayu vs Teh Mamak

Milfy said...

aku adalah salah satu dari statistik 1 dari 50 kencing tidur.. tapi tak tidur pun.. sebab takut nak bangun dalam gelap je hahahaha..

Burp said...

lokman: hahahah! ngigau tuh leh thn dr bangun pastuh kacau org! bhaha! nak kate ko baek laa nih :P

milfy : bhahahaha!! klakar ar ko!

Afiq Bukhari said...

yg ke 16 tu ko salah sorang ke? haha

Burp said...

afiq : hahahah! bukan ko?!

Izzat Aziz said...

makin tua makin kurang tdo perlu.. untuk beribadat kot.. gaya no 1 sama dengan macam kita dalam perut mak, sebab tu popular.

Burp said...

izzat : ahaha! betul ak pon terpkir tuh pada mulanya~ mkin tua, mkin sket tdo tuk beribadat .. :)