Sunday, January 2, 2011

Home » » 5 Rahsia Mengenai Albert Einstein

5 Rahsia Mengenai Albert Einstein



Salam bloggers!

Siapa yang tak kenal dengan saintis genius, Albert Einstein? kepada sesiapa yang pernah belajar Fizik.. pernah jumpa equation E=MC2... haha~ Einstein juga banyak buat teori seperti graviti, elektromagenet dan bermacam-macam lagi.. tapi pernahkah korang tahu rahsia di sebalik Einstein?




Antara rahsia Einstein adalah seperti :

1. Einstein menjadi Perdana Menteri Israel


Kejadian ini berlaku pada tahun 1952, apabila Perdana Menteri kerajaan haram yang pertama, Chaim Weizman, nih mati.. kerajaan Israel memberi tawaran kepada Albert Einstein untuk menjadi Perdana Menteri Israel yang kedua tapi ditolak oleh Albert Einstein sendiri kerana dia tak mempunyai pengalaman yang cukup dalam mentadbir negara selain dia sudah terlalu tua untuk menjadi Perdana Menteri.. dia ditawarkan posisi Perdana Menteri kerana dia adalah seorang yahudi yang dihormati dikalangan orang yahudi sendiri..




2. Einstein tidak pernah memakai stokin


Fakta ini dikatakan pelik tetapi benar.. hehehe.. dia tidak suka memakai stokin kerana akan menyakiti stokin tersebut sebab stokin akan berlubang kalau selalu pakai.. dia juga berfikir kalau dah ada stokin dan kasut kenapa pakai kedua nya sekali, kalau salah satu dah cukup selesa? haihh.. bijak-bijak pun ada buduhnya juga ek? hahaha.. kepada orang-orang yang tak suka pakai stokin atau kepada budak-budak sekolah yang terlupa pakai stokin, gunalah alasan nih.. hahaha!


3. Einstein dan peti ais


Mungkin ada yang fikir, Einstein hanyalah saintis yang berfikir mengenai atom-atom sahaja, tapi dia juga pernah mencipta peti ais selepas dia mencipta teori kerelatifan.. tapi penemuan ciptaan dia mengenai peti ais tak sempat untuk di hasilkan kerana teknologi baru membuatkan peti ais ciptaan dia menjadi usang~ kate orang, dh lapuk dek zaman.. hehehe..


4. Einstein ada anak luar nikah


Menurut kajian, Enstein memang dikatakan mempunyai anak luar nikah bersam dengan awek dia, Mileva Maric pada akhir 1890..  sejurus sebelum mereka berkahwin, Mileva disahkan mengandung, dan Einstein berniat hendak menyembunyikan anak luar nikahnya terlebih dahulu, dan dia berkahwin dengan awek dia selepas setahun dan lepas dapat kerja..


sekarang tiada siapa tahu apa yang terjadi kepada anaknya, Lieserl, ada yang mengatakan dia dah mati kerana demam ketika dia masih kecil lagi.. takda salasilah langsung orang terkenal nih..




5. Einstein gagal dalam peperiksaan


Mungkin ramai yang dah tahu pasal nih, Einstein memang pernah gagal dalam peperiksaan di sekolah nya dulu dalam subjek bahasa dan budaya.. oh! fail matematik? ramai yg mengatakan yang itu mitos yg famous.. hehehe.. nak ngelat bagi alasan kat makbapak Einstein pon fail matematik? hehehe.. disini, terbukti lah, bahawa, tak semestinya orang yang fail dekat sekolah, adalah seorang yg bodoh buat selama-lamanya, tengoklah Einstein macam mana? mungkin minat yang memainkan peranan.. ada sesetengah orang suka mengira, lemah menghafal dan sebaliknya.. setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing oh! :P


tuhlah antara rahsia Einstein yang ada.. humm! bukan main lagi Einstein nih yer? naknak lak pasal life dia no 4 tuh.. nampak jer innocent.. tapi?.. hehehe!


p/s : aku nak sangat jadi genius.. especially in writing guitar riff or songs =)

13 kali Burp!!:

cik diba said...

hihi.. tp dia la byk berjasa kat manusia skrg ni kn.. hihi

Unknown said...

wahhh suke2 la entri ni burp,
betol2, sepandai2 dia pon ade je yg tak perfect, nobody perfect kan? hehe :)

Admin said...

setiap orang ada kelebihan dia. lawak aku bab stoking tu...hahaha..nak pecah perut aku alasan dia...kah kah kah..ko pula menambah lagi perisa kelawakan dia ...nak gelak lai . hahahah

Izan Ishak said...

hikhik...org pandai mcm dia pun ada jugak kurangnya.

**burp...kalau buat lagu pun boleh jadi kaya skrg nih~

joonie-girl said...

tapi org genius niy pun ada buat manyak susah wooo :P

didi lala said...

kan bagus kalau die ta genius.. takde la susah2 na belajar law2 die tuh.. ahahaaha

Anonymous said...

fakta yang menarik. terima kasih kerana berkongsi

Dr Zaira said...

dia terlalu bijak sebab tu orang mcm kita ni tak tercapai dek akal nak fikir mcm dia.

buycheapantivirus said...

slumber je saintis ni..tpi otak leh tahan.

atiqa aris said...

bole tahan dia nihh.bkn calang2 org dpt offer jadik pm woo.

atiqa aris said...

bole tahan dia nihh.bkn calang2 org dpt offer jadik pm woo.

shiroamakusa said...

albert ni sorang yang pelupa juga.. :)

Unknown said...

Albert punya formula sangat popular, saya ialah fizik student, ini teori yang sangat penting dalam sejarah fizik

Xtudent hosting from Exabytes at ONLY RM99/year with free domain/1st year.
http://www.exabytes.com.my/personalhosting/