Tuesday, November 30, 2010

Home » » Memanipulasi Ayat Al-Quran

Memanipulasi Ayat Al-Quran


Salam and Morning bloggers!

harinih ak nak menyentuh sedikit perangai orang-orang politik sekarang.. kenapa sampai memanipulasi kan ayat Al-Quran untuk kepentingan sendiri? kenapa memanipulasi ayat Al-Quran untuk memenangi undi?



semua nih berlaku dalam sidang perhimpunan Parti Keadilan Rakyat (PKR), apabila salah seorang perwakilan mereka, K. Subramaniam menafsir ayat Al-Quran, Surah Ali-Imran ayat ke 190 dan 191.. satu yg ak heran, kenapa yg bukan Islam senang-senang nak menafsir Al-Quran dan senang-senang pulak menunggang-langgang kan ayat-ayat suci Al-Quran? sape kau?

seperti yang dia cakap kan dalam speech dia;

"Firman Allah dalam kitab al-Quran surah Ali-Imran yang berbunyi begini, sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya siang dan malam, maka terdapatlah tanda-tanda manusia berakal agar kita sentiasa berfikir, agar minda diasuh dan terbentuk dengan baik lalu seterusnya melakarkan budaya sihat supaya tidak songsang dan tidak menyeleweng dari norma-norma kehidupan manusia yang beradab lagi bertamadun."

SEDANGKAN tasiran yang SEBENAR berbunyi begini;

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang ciptaan langit dan bumi (seraya berkata) Ya Tuhan kami, tiada Engkau ciptakan ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, peliharalah kami dari seksa neraka."

so ak nak tanye! bagaimana dia senang-senang boleh buat mcm nih? kenapa orang-orang ISLAM dlm dewan tuh, TERMASUK si ANWAR sekali tidak tegur apa yang dibaca dek si Subramaniam tuh slh? kenapa jugak xde 1 pihak pon dari PAS yg kononnya memartabatkan Islam, nak buat hudud pe sume tapi langsung xmelatah dalam kes nih? nape satu bayang dorang pon xkeluar?

yang ak geram dan marah lagi, bile si Subramaniam nih cakap betul ke tafsiran dia? SEMUA MELAYU DAN BERAGAMA ISLAM dengan SENANG cakap BETUL!!!! pe lancau?! nih ke hak KEBEBASAN yang dikata-kata dalam PKR tuh, so SENANG-SENANG la pasnih orang nk MANIPULATE lagi ayat-ayat Al_QURAN..

SENANG-SENANG dimanupulasi kan oleh perwakilan yg bukan Islam. macam nih contoh nak dijadikan pemimpin? RANAP terus MALAYSIA nih. aku kalau politik di pihak NEUTRAL.

TAPI KALAU DAH ORANG SENANG-SENANG MEMPERMAINKAN AYAT ALQURAN, TEPUK LA DADA TANYA SELERA, MACAM NIHKAH LAYAK DIKATAKAN PEMIMPIN? YANG LANGSUNG X JAGA SENSITIVITI CERTAIN PIHAK?

p/s : tepuk dada anda, tanyalah selera

6 kali Burp!!:

saiazuan said...

orng india bila mula tafsir memang jd kelang kabut.. ish2... xde teguran ke dr ulama2?

Burp said...

saiazuan : tuhla yg ak heran.. kenapa jadi mcm ni? ak bukan racist tapi ape yg die buat melampau....

Afiq Bukhari said...

perhh sejak bila ko aktif dalam politik ni? aku bangkang politik.. tu semua mainan duniawi.. xperlu sampai nak berpuak2 dalam memimpin malaysia.. seorang peminpin yang berdedikasi dan adil cukuplah..
tapi sebabkan manusia ni tamak haloba dalam penguasaan yang durjana, macam ni la jadinya. zzz.. aq x kata politik malaysia.. politik negara lain kot..

Burp said...

afiq : hahaha ak bukan nk berpolitik kat cnih~ tapi ak benci ape yg pihak politik nih buat~

ASSOYFINGER67 said...

aku nie orang yg tak suka baca suratkhabar.....member2 sekerja tauler...fasal tu diaorg malas nak cite apa kemalangan,politik ,artis ker ngan aku...sebenarnya memanipulasi nie semua org Islam dari parti2 seadanya selalu buat...amik sikit...sesuai dgn kepentingan...baca ayat tak habih..kalau org kita gitu...kalau yg si kaf lam nga tu apa lagi..apapun betul kata kao....ini bukan sensiviti kaum tapi ugama yg di junjung Muhammad SAW....kekasih Allah....

Burp said...

assoyfingers : betul, ada jer org kite buat, tapi nih klu org bukan Islam yg buat camnih, suka2 mereka, xleh la mcm nih.. nih hal sensitiviti agama kite.. dia tau, tapi die tuh pon still buat jugak..