Tuesday, May 31, 2011

Home » » Tapai, Halal kah?

Tapai, Halal kah?



Tapai.. salah satu makanan tradisional yang sangat-sangat aku gemari.. kalau ada lah dijual di kedai, jarang aku takkan beli.. selalunya mesti beli.. tak kisah la, tapai pulut ka atau pun tapai ubi ka.. semua aku suka.. hehehe.. tapi, aku ada terperasan adalah sorang nih, twit kat twitter yang ngatekan, tapai tuh haram.. aisehmen.. potong betul..


baru-baru nih kecoh gak yang air barbican, yakni air jus buah dari Arab nun, katenye haram.. tak kisahlah, aku tak pernah minum.. hehehe.. tapi tapai?? aku kisah!




Tapai dikatakan haram sebab adanya kandungan alkohol dalam penyediaan tapai.. kat Malaysia nih, Jakim membenarkan kandungan alkohol dalam makanan adalah 0.01%, nih disebabkan adanya alkohol semulajadi dalam buah-buahan, maka ini dibenarkan..


Tapai pula dikatakan mempunyai 0.8% selepas 3 hari.. selalunya, tapai siap boleh dimakan lepas 3 hari.. so bagaimana? dikatakan juga, membuat setting alkohol 0.01 - 0.05 adalah tidak relevan, sebabnya, kebanyakkan makanan dan minuman tenaga dikatakan mempunyai kandungan alkohol lebih dari setting tersebut.. so, makanan dan minuman tersebut halal diambil kerana tak memabukkan si pemakan tersebut..




lepas tuh, aku tengok plak kat E-Fatwa, aku periksa pasal alkohol mengikut pandangan Islam.. dan aku gembira tengok perkara yang ke 4, mengatakan TAPAI HALAL DIMAKAN.. lega sekejap, sebab sebelum nih pun, banyak kali gak aku dah makan tapai.. huhu..




tapi bagi aku, bukan setakat dalam makanan yang kena tapai or perap dulu.. ubat batuk pun ada alkohol nya, mengikut fatwa, ini diharuskan dan dimaafkan, yela, digunakan untuk berubat, bukannya minum bagi mabuk.. so in short, pada pandangan aku, benda yang haram yang mempunyai alkohol nih, benda yang memabukkan anda, kalau benda tuh boleh membuatkan anda hilang pertimbangan akal, ketahui lah, anda dah mabuk..


p/s: lega tapai halal~ :p


 source

5 kali Burp!!:

Anwar Faiz said...

kalau termakan makanan basi pun samala kot..keke

nak menang kereta dengan minum kereta? klik ke http://says.my/anwarfaiz/boh-tea

Ad-Dien said...

tapai belum sampai tahap memabukkan, insyaAllah, masih boleh makan berpada-pada..hhehehe

World of Ad-Dien (WADi)

HAFIZAL said...

dapat lagi info yang berguna....tq

HAFIZAL said...

@Ad-Dien

mohamadyusoff matdaud said...

Tapai tak memabukkan walaupun dimakan dgn banyak dan walaupun mengandungi alkohol yg banyak. Jadi, tapai atau tape halal dimakan. Harus diingat, alkohol dan arak adalah berbeza.