Saturday, March 19, 2011

Home » » Kejadian Super Moon

Kejadian Super Moon


Assalamualaikum and Good Evening bloggers!

hahaha! hari nih datang nya mood nak meng-update-kan blog yang sudah lama tak ter-update nih.. hari nih, ak nak ceritakan dekat korang yang mungkin tak tahu pasal, Super Moon.. haaa! hari nih 19/3/2011 adalah tarikh dimana fenomena Super Moon akan terjadi.. :) so ape itu Super Moon?

Super Moon adalah........

fenomena dimana bulan akan mengelilingi bumi kita dengan jarak yang dekat dari yang biasa nya.. dikatakan Super Moon akan berada 221,567 batu jauhnya dari bumi (dekat ke?).. apabila Super Moon terjadi, kita akan nampak bulan tuh menjadi besar dari kebiasaanya.. seperti bulan purnama yang sangat cantik~ a perfect moon bak kata omputih :p


Super Moon nih juga takkan membawa apa-apa efek yang besar kepada bumi, seperti yang dikatakan oleh astrologer, katanya, Super Moon yang berlaku akan membawa bencana alam, seperti, letupan gunung berapi,  gempa bumi.. malah, dikatakan kejadian Super Moon adalah penyebab pada gempa bumi di Jepun baru-baru nih..

tapi benda nih dibidas dek saintis NASA, cakap astrologer nih merepek-kerepek jer.. benda tuh langsung tak kena-mengena dengan bencana alam, paling kuat pun yang die akan efek adalah pasang surut air laut.. ataupun.. WEREWOLF.. ahaha!

Super Moon nih bukan lah kali pertama terjadi, pada tahun-tahun lepas, seperti tahun 1985, 1990-an, 2005 dan 2011.. well, tuh lah sedikit sebanyak pasai Super Moon.. mesti cantek kan? :)


p/s : kat Perak hujan, awan lindung langit.. how?? T__T 

5 kali Burp!!:

Anonymous said...

tula...xnampak pon bulan besau kt tempat aku...awan tutup gupeye...hehe

Unknown said...

Yey saya berjaya tengok supermoon! Sanggup tu bertenggek depan rumah tunggu awan hitam bla.

najwa's said...

hi, folo sini. amek info dr blog ni sket ye. dah linkkan ke sini. :) tq.

najihah sahami said...

waaa.......super moon ea...xsempat pun nk tgk ari tu...
:(

nysa arzmn said...

yeahhhh....patutlahh smalam i tanye mama "ma...kenape moon nampak besar??" rupanya fenomena supermoon..yeahhh...mintak shared yeahh