Friday, July 2, 2010

Home » » Fakta Mengenai Sembelit ~!

Fakta Mengenai Sembelit ~!


Salam and Good Evening to all~


hahaha~! kali nih ak nk bercerita tentang sembelit lak! yaa~ salah satu simptom (bukan penyakit) yang kalau kena memang menyusahkan hidup kita jap.. ak nih pun pernah gak terkena sembelit nih dan azab dia.. doyy~! kalau buleh memang xnak sekali pon kena..

1. ape dia sembelit nih?

Sembelit atau pon Constipation terjadi apabila seseorg tu mengalami kesusahan... kepayahan... mengeluarkan apa yang dipanggil najis (nama baik dia) dari lubang buntut.. hahaha!! selalunya, najis berkenaan adalah kering, keras dan dalam ketulan yang kecik.. orang selalu fikir yang dorg akan terkena sembelit kalau x berak tiap-tiap hari.. tapi X semestinya.. nih bergantung dgn org tersebut..


2. siapa yang selalu terkena dengan sembelit?

selalu yang terkena adalah perempuan dan org tua yg berusia 65 tahun dan ke atas.. perempuan mengandung pun selalu terkena dengan simptom nih..


3. ape yang menyebabkan sembelit nih?

antara sebab sembelit ialah :

>> xcukup fiber dalam makanan, seperti, sayur-sayuran, buah-buahan..
>> dehydration, mane badan kita xcukup air..
>> tahan nk g berak! (jgn buat~~)
>> perubahan dalam style kehidupan seperti mengandung, dh berusia..
>> susuan


4. camane nk mengesan korg ade sembelit?

dier ade tanda-tanda yg korg leh gunapakai utk tentukan korg kena sembelit atau x :

>> najis korg keras
>> ade rase ke-tidak-puas-hati-an dalam aktiviti membuang.. cam xhabis buang la..
>> kurang 3x berak dalam 1 minggu (ikut org)

kalau dapat sembelit yg teruk, kerap sgt pergilah jumpa doktor, maybe dorg akan cek rektal korg, cek2x kalau ade ketumbuhan ke? dan dorg juga akan wat pemeriksaan xray kat korg~


5. camane nk merawat sembelit?

ubah diet korg dengan memakan lebih byk sayur-sayuran, buah-buahan dan meminom byk air or jus.. korg juga X digalakkan mengambil julap, nih krna, nanti usus korg terlalu bergantung harap kat julap tuh utk buang air besar.. so keupayaan dia nk proses sendiri najis tuh akan terganggu..


so, makan la makanan yg berkhasiat dan klu ley, kne wat exercise sebenarnya utk menghalang sembelit nih dari menghantui usus korg.. hehehe~

Peace :)


14 kali Burp!!:

affan said...

nice entry. haha.
penah kene sembelit ke?

GombakMali said...

affan : hahahaha! pnah gk ar 2-3 dlu..

fiq said...

huhu.. ngeri.. mintak dijauhkan..

juma said...

kene gtau satu fmly ni..uhuhu.

GombakMali said...

fiq : azab gk la klu terkena.. hahaha

juma : hahaha~! pon bleh~ :)

tehr said...

payah nak menggambarkannya...

catatan baru saya: Syair Memujuk Isteri

'AQILAH said...

:D minum air masak byk2..

Cik Bucken said...

sembeli jarang..diarrhea slalu..uhuhu

GombakMali said...

tehr : haha..situasi dier sbjik cam dlm gbr tuh.. :P

Aqilah : yeap2x :D

cik bucken : haahaha~ Ewww ~ :P

oempak said...

it is hurt when it comes :(

xangonila!! said...

aku nk makan ayam belande panggang boleh?? hehe

Dhada Yahaya said...

Bila kurang minum air msti bole jd sembelit an :P

Faizul Sadri (seraidistrict) said...

hahaha.. bagus info nih... menarik ada.. lawak pown ader.. hehehe

hanisaman89 said...

Ada masalah sembelit?
Atasinya dengan Green Fit.

Untuk pertanyaan, boleh:

SMS/Whatsapp: 0199210321 (Mohd Hanis Aman)

Layari FB: Facebook.com/greenfit4urhealth